Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Zdjęcie ilustracyjne

Propozycje zabaw stymulujących poszczególne systemy

System przedsionkowy

  • bujanie się/przetaczanie na rękach na brzuchu na wałku/piłce rehabilitacyjnej,
  • bujanie dziecka w kocyku,
  • ciągniecie dziecka w kocyku w pozycji na brzuchu, na plecach,
  • jazda na kocyku w pozycji na czworaka odpychając się rękami od podłogi,
  • jazda na „nartach” z wykorzystaniem dwóch złożonych ręczniczków, ścierek lub woreczków.

System dotykowy

  • chodzenie, turlanie się po materiałach o różnej fakturze,
  • grupowanie i różnicowanie przedmiotów o podobnej fakturze,
  • wyszukiwanie przedmiotów o podobnym kształcie (kilka par umieszczamy w woreczku),
  • wyławiane rękami przedmiotów o podobnym kształcie , kolorze z masy np.: kisielu lub z materiału sypkiego np.: kaszy, ryżu.

System proprioceptywny

  • zawijanie w tzw. „naleśnik” tj. kocyk, kołderkę dociążajacą (pamiętajmy by nie zawijać dziecku głowy),
  • dociski ciała piłką rehabilitacyjną,
  • wałkowanie ciała butelką z ciepłą wodą,
  • ostukiwanie ciała piłeczką,
  • skoki na pufy, poduszki,
  • czołganie się pod poduszkami.

System słuchowy

  • wystukiwanie rytmu, krótkich sekwencji dziecko odtwarza klaszcząc, tupiąc, skacząc,
  • memory słuchowe (do wykorzystania potrzebne będą słoiczki, pudełka w których umieszczamy kaszę, ryż, makaron, guziki),
  • lokalizowanie dźwięku np. chowamy w pomieszczeniu telefon z włączoną cichą muzyką, dziecko ma za zadanie go odszukać,
  • dziecko potwarcza słowa, które rodzic szepcze do ucha przez tubę,
  • naśladowanie dźwięków zróżnicowanych pod względem głośności.

System wzorkowy

  • kreślenie latarką leniwej ósemki,
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej np.:
    • odbijanie balona głową, nogami, łokciami, palcami,
    • popychanie balona/piłki w pozycji na czworaka, można te ćwiczenie wykonać również jako grę,
    • zbijanie baniek stopami, dłońmi,
  • z użyciem latarki/lasera i koca z fakturami:
    • dziecko ma za zadanie złapać punkt świetlny,
    • wodzić palcem z punktem.

System węchowy/smakowy

  • odgadywanie po zapachu, smaku produktów naturalnych.

Bawcie się dobrze!

Autor: Ewa Ilona Żebrowska - pedagog