Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Grafika przedstawia symbol - tęczową nieskończoność (lub pętlę), która symbolizuje inkluzywność wszystkich w spektrum, nieskończoną kombinację możliwości, różnorodności i neuroróżnodorności.

Dowiedzmy się więcej o autyzmie…

Informacje o autyzmie w pigułce.

  • Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym charakteryzującym się występowaniem nieprawidłowości w zakresie trzech sfer funkcjonowania człowieka: zachowaniu, interakcji społecznych oraz komunikacji.
  • Autyzm sprawia, że osoby z tym zaburzeniem nie rozumieją reguł życia społecznego w sposób naturalny, a muszą się ich nauczyć. Co więcej – mają trudności z odczytywaniem emocji, rozumieniem ich przyczyn oraz intencji czyichś działań. Dlatego też często funkcjonują jakby we własnym świecie. Nie włączają się do rozmowy ani zabawy, nie nawiązują kontaktu wzrokowego. Szybko się zniechęcają, nie poddając się regułom gry, chcą zrobić coś po swojemu, a gdy tego nie mogą – wpadają w niekontrolowaną złość lub agresję.
  • Autyzm powoduje, że osoby ze spektrum mają trudności z komunikacją. Zdarza się, że nie mówią i porozumiewają się za pomocą form alternatywnych – piktogramów, aplikacji itp. Bardzo często ich mowa bywa monotonna, nadmiernie przyspieszona lub spowolniona, brak w niej intonacji.
  • Autyzm wyklucza istnienie ogólnych, abstrakcyjnych pojęć, przyczynia się do tego, że nie rozumie się skrótów myślowych, wyrazów o podwójnym znaczeniu. Osób ze spektrum autyzmu zazwyczaj nie śmieszą dowcipy, trudno im interpretować przysłowia czy skrótowe polecenia. Dość często posługują się językiem literackim.
  • Autyzm charakteryzuje się tym, że osoby z jego spektrum są nadwrażliwe na zmiany wokół siebie, gdyż wszystko, co nowe budzi lęk i niepewność, wyprowadza z równowagi i zaburza koncentrację. Przewidywalność natomiast daje osobom ze spektrum autyzmu poczucie bezpieczeństwa.
  • Autyzm towarzyszy osobie przez całe życie, jednak dzięki odpowiedniej opiece i właściwie dobranej terapii można w znaczącym stopniu poprawić jej funkcjonowanie. Im wcześniejsza diagnoza i idąca za nią indywidualna terapia, tym większa szansa na poprawienie jakości życia osób z autyzmem i ich rodzin. Edukacja społeczeństwa i rozpowszechniania wiedzy na temat samego autyzmu i sposobów przeciwdziałania jego negatywnym skutkom.
  • Autyzm przekazuje zmysłom błędne wskazówki, co sprawia, że osoby ze spektrum w inny sposób odbierają światło, obrazy i dźwięki, odmiennie odczuwają dotyk, zapach, smak czy ból, dlatego ich reakcje bardzo często są niezrozumiałe dla otoczenia.
  • Autyzm to niepowtarzalność, nie ma dwóch takich samych osób z autyzmem, każda osoba jest indywidualnością.

Nie świecimy na niebiesko, bo autyzm nie jest niebieski, jest niebieski i różowy. Kolor niebieski miał symbolizować to, że autyzm dotyczy chłopców. I rzeczywiście przez wiele lat tak było. Wyniki diagnoz pokazywały jasno, że zdecydowanie częściej spektrum autyzmu dotyczy chłopców i mężczyzn. Podawano stosunek aż 4:1.

Najnowsze badania pokazują to, co od pewnego czasu podejrzewano. Dziewczynki i dorosłe kobiety także są w spektrum. Różnica w wynikach diagnozy wynikała z tego, że nie brano pod uwagę różnic płciowych. Dziewczynki i kobiety mają bowiem bardzo wysoko rozwiniętą umiejętność maskowania objawów, dostosowują się do otoczenia, wymogów społeczeństwa, więc wymykały się ocenom diagnostycznym, nikt nawet nie myślał o tym, żeby zasugerować rodzicom diagnozę, bo objawy były wręcz niezauważalne.

Samoorzecznicy — osoby w spektrum zaproponowały własny symbol — tęczową nieskończoność (lub pętlę), która symbolizuje inkluzywność wszystkich w spektrum, nieskończoną kombinację możliwości, różnorodności i neuroróżnorodności. 

Kolorem autyzmu został złoty, jest neutralny płciowo, a złoto ma symbol chemiczny Au (tak jak Autyzm).

Pamiętajmy, że każda osoba z autyzmem ma niepowtarzalne zdolności i talenty, które mogą wnieść wiele do naszej społeczności. Bądźmy otwarci, cierpliwi i empatyczni, aby wspierać ich w ich drodze do samorealizacji.

Autor: Dorota Żebrowska - pedagog/terapeuta