Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Czarno-białe zdjęcie przestawia siedzącą smutną dziwczynkę w sukience na ławce w pomieszczeniu. W tle na ścianie białe kafelki.

Nauczanie indywidualne a depresja dzieci i młodzieży

Dnia 13.06.2023 r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostrołęce odbyło się spotkanie, na którym obecni byli przedstawiciele Urzędu Miasta, Wydziału Oświaty, dyrektorzy przedszkoli oraz szkół podstawowych i ponadpodstawowych naszego miasta. Spotkanie rozpoczęła Pani dyrektor placówki Wioletta Nowicka-Masztalerz, a następnie głos zabrały dwie prelegentki.

Pani psycholog Katarzyna Łada zaprezentowała zagadnienie indywidualnego nauczania w aspektach prawnym i praktycznym. Na początku przypomniała, do jakiej grupy dzieci i młodzieży jest ono dedykowane. Następnie przedstawiła statystykę ukazującą wydawanie orzeczeń przez PP-P w Ostrołęce na przestrzeni lat szkolnych 2012/13-2022/23. Odniosła się do wydarzeń, które na nie wpływały, takie jak podejmowane działania informacyjne przez poradnię dotyczące tej formy nauczania, Pandemia COVID-19, wojna w Ukrainie. Przedstawiła procedurę wnioskowania o indywidualne nauczanie wraz z wymaganą dokumentacją. W nawiązaniu do dzieci i młodzieży z problemami dotyczącymi zdrowia psychicznego apelowała o zapewnienie im jak najwcześniej odpowiedniego wielospecjalistycznego wsparcia na terenie szkoły. Zachęcała do zaopiekowania się potrzebami i ukierunkowania oddziaływań rodziców. Przypominała o możliwości korzystania z oferty poradni, takich jak konsultacje, terapia psychologiczna, indywidualne czy grupowe wsparcie rodzicielskie. Wskazywała, że przy pewnej grupie rodzin wskazana jest współpraca z asystentem rodziny, pracownikiem socjalnym czy kuratorem. Niewątpliwe ogromne znaczenie ma jak najwcześniejsze podjęcie stosownych kroków w celu niwelowania skutków trudnej sytuacji życiowej dzieci i młodzieży oraz ich rodzin. Podkreśliła ogromną rolę dostosowania kształcenia, wychowania i opieki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży. Zaakcentowała, że stan zdrowia dziecka czy ucznia nie może wykluczać go ze społeczności przedszkolnej czy szkolnej. Przypomniała, że dzieci z rozpoznaną niepełnosprawnością czy zagrożeniem lub występowaniem niedostosowania społecznego mogą mieć organizowane kształcenie specjalne, a w ramach niego odpowiednią rewalidację, zajęcia o charakterze socjoterapeutycznym lub socjoterapeutyczne. Mogą  realizować wybrane zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów. Przysługuje im również prawo do objęcia ich pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

Następnie Pani psycholog Katarzyna Pochopień wygłosiła prelekcję na temat „Depresja dzieci i młodzieży w kontekście nauczania indywidualnego”. Omówiła podstawowe objawy depresji oraz czynniki mające poważny wpływ na trudności uczniów borykających się z tą chorobą w sprostaniu przez nich obowiązkom szkolnym. Zaprezentowała możliwe formy wsparcia, które zawsze wymagają indywidualizacji podejścia i dopasowania poszczególnych rozwiązań do potrzeb podopiecznych. Nauczanie indywidualne jest ważną formą udzielania pomocy młodym osobom, ale nie dla wszystkich jest propozycją optymalną. Uczęszczanie do szkoły, wyjście z domu, spotkanie z rówieśnikami, a w końcu podejmowanie wysiłku stawienia czoła codziennym zadaniom, które w depresji zazwyczaj stanowią ogromne wyzwanie, mogą być ważnymi czynnikami w powrocie do zdrowia.

Autor: Katarzyna Łada – psycholog, Katarzyna Pochopień – psycholog