Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Grafika ilustracyjna

Rola Rodziny w Procesie Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka

Rodzina jest pierwszym i podstawowym środowiskiem rozwoju dziecka. Oddziaływanie Rodziny na rozwój dziecka dokonuje się m.in. przez dostarczanie mu wzorców i standardów wykonywania czynności i zachowania się, stwarzanie warunków wyzwalających różne formy jego aktywności, zaspokajanie potrzeb dziecka, stymulowanie jego rozwoju poznawczego oraz przekazywanie mu wzorców opracowywania i interpretacji nabywanych doświadczeń (Tyszkowska 1985).

Oddziaływanie Rodziny na dziecko odbywa się ściśle ze sobą powiązanymi zależnościami: w toku wzajemnego obcowania członków rodziny oraz drogą świadomie podejmowanych zabiegów wychowawczych, pielęgnacyjnych czy rehabilitacyjnych.

Dla małego niepełnosprawnego dziecka warunkiem niezbędnym do rozwoju jest kontakt ze znaczącymi osobami i bliska, oparta na poczuciu bezpieczeństwa więź z rodzicami, która gwarantuje zaspokojenie jego najbardziej fundamentalnych potrzeb i bazę do dalszego rozwoju.

Niepełnosprawność dziecka wprowadza rewolucyjne zmiany w jego Rodzinie , zarówno w psychice każdego z jej członków, w relacjach między nimi, jak i w funkcjonowaniu społecznym oraz finansowym. Ta sytuacja powoduje, że Rodzina często zmuszona jest do zmian w sposobie życia, postawach i zachowaniu. Istniejący dotąd model funkcjonowania rodziny ulega ogromnym zmianom, ale powinien odbywać się w taki sposób, by możliwe było wychowanie dziecka z niepełnosprawnością przy zachowaniu jak najlepszej jakości życia wszystkich członków Rodziny.

Dlatego tak ważne i istotne jest wsparcie Rodziny dziecka z niepełnosprawnością m.in. w zespołach wczesnego wspomagania rozwoju – to miejsca przyjazne i otwarte  nie tylko na dziecko, ale na całą jego Rodzinę. Pomoc ta powinno obejmować: wsparcie Rodziny w procesie  odzyskiwania równowagi i akceptacji, pomoc w uzyskiwaniu kompetencji potrzebnych do zajmowania się i wychowywania dziecka z niepełnosprawnością, wspieraniu w budowaniu relacji z dzieckiem poprzez bliski kontakt, zabawę, koncentracja na zasobach i potencjale danego dziecka.

Mam nadzieję, że udało mi się pokazać jak znaczącym i ważnym czynnikiem w procesie wczesnego wspomagania jest RODZINA, od której wszystko się zaczyna…

Powinna być na pierwszym planie, w centrum każdego działania, gdyż to ona ma największy wpływ na funkcjonowanie dziecka na każdym etapie jego rozwoju i życia. To właśnie rodzic zna swoje dziecko najlepiej i pragnie dla niego wszystkiego co najlepsze.

Naszą rolą, rolą specjalistów jest rozmowa z rodzicami, wsparcie ich, budowanie relacji opartej na zaufaniu, ale nie ocenianie. Przedstawienie im różnych opcji i ich ewentualnych konsekwencji, a zadaniem rodziców jest dokonanie wyboru i podjecie decyzji czy, jak i w jakim zakresie chcą włączyć się w nasze działania wobec dziecka.  Wsparcie udzielane Rodzinie powinno odbywać się z poszanowaniem praw każdego z jej członków.

W chwili obecnej są prowadzone prace dotyczące  zmian w modelu wczesnego wspomagania rozwoju, o których na bieżąco będziemy Państwa informować.

Źródło:

  • „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie”Irena Obuchowska
  • Materiały z konferencji „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka początkiem efektywnej edukacji”

Autor: Wioletta Jędrzejczyk - Pedagog, Terapeuta Integracji Sensorycznej, Specjalista w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka