Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Grafika przedstawia kolorowe puzzle.

2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

W kwietniu szczególnie szerzymy wiedzę o autyzmie.

Autyzm to nie choroba, to  jedno z zaburzeń neurobiologicznych, które wpływają na rozwój mózgu, na interakcje społeczne, komunikację i zachowanie w codziennym życiu.

Jeszcze niedawno uważano, że autyzm występuje głównie u chłopców, ponieważ był on diagnozowany u nich niemal cztery razy częściej niż u dziewcząt. Badania wykazują jednak, że autyzm dotyka w takim samym stopniu mężczyzn jak i kobiety.

Diagnoza w kierunku spectrum autyzmu  może być przeprowadzona w każdym wieku. Najwcześniejsze rozpoznania są stawiane ok. 18-24 m.ż. Warto wiedzieć, że u młodszych dzieci diagnoza obarczona jest większym błędem.

W czasie procesu diagnostycznego powinni uczestniczyć różni specjaliści, w tym: psychiatra dzieci i młodzieży, psycholog, pedagog i/lub neurologopeda i/lub inny specjalista posiadający doświadczenie w diagnozowaniu pacjentów ze spectrum autyzmu.

Autyzm jest spektrum zaburzeń, co oznacza, że objawy i ich nasilenie mogą być bardzo różne u różnych osób. Dlatego też:

  • niektórzy ludzie z autyzmem mają problemy z komunikacją werbalną i niewerbalną, podczas gdy inni mogą mówić płynnie, ale mieć trudności z czytaniem i interpretacją mowy drugiego człowieka,
  • niektórzy ludzie z autyzmem, którzy nie mają problemu z mówieniem, czytaniem i rozumieniem tego co czytają, ale nie potrafią mówić o swoich potrzebach,  odczytywać i w akceptowany społecznie sposób regulować swoich emocji oraz nie odczytują i nie rozumieją tego co może czuć dana osoba, uważają, że jeśli oni wiedzą to i inni powinni to wiedzieć,
  • niektórzy ludzie z autyzmem, wykazują powtarzające się ruchy ciała, a inni wykazują szczególne zainteresowania lub obsesje.

Nie ma jednej przyczyny autyzmu, ale istnieją badania sugerujące, że czynniki genetyczne i środowiskowe mogą odgrywać rolę w jego rozwoju. Chociaż autyzm nie jest uleczalny, istnieją różne terapie, które mogą pomóc osobom z autyzmem w nauce umiejętności społecznych i radzeniu sobie z objawami.

Autyzm często współwystępuje z innymi zaburzeniami, dlatego możemy rozpoznawać zaburzenie łącznie z dobrze znanymi medycznymi lub genetycznymi zaburzeniami, z innymi zaburzeniami neurorozwojowymi, psychicznymi lub behawioralnymi.

Ważne jest, aby nie tylko szerzyć wiedzę, ale także promować akceptację i zrozumienie osób z autyzmem. Tak działając, jesteśmy w stanie tworzyć  bardziej przyjazne i wspierającego środowiska dla wszystkich osób dotkniętych tym zaburzeniem.Grafika przedstawia kolorową wstążkę symbolizującą nieskończoność.