Objawy wskazujące na obecność zaburzeń słuchu u dzieci

Problem ze słuchem może pojawić się u dziecka w każdym wieku, nagle lub stopniowo, pozostając w wielu przypad­kach niezauważony przez rodziców przez dłuższy czas. Obecność zaburzeń słuchu wpływa na zachowanie dziec­ka, jego umiejętność koncentracji, powoduje pogorszenie zdolności poznawczych czy wręcz zahamowanie rozwoju. Te objawy, i wiele innych, kojarzone są częściej z proble­mami wychowawczymi niż z niedosłuchem. Tymczasem typowe objawy wskazujące na możliwość występowania zaburzeń słuchu są łatwe do wychwycenia.

Objawy sugerujące obecność niedosłuchu to m.in.:

  • opóźnienie rozwoju mowy lub ograniczony zasób językowy
  • trudności ze zrozumieniem tekstu czytanego i nieprecyzyjne wypowiadanie słów
  • niewyraźna mowa, gubienie początków lub końcówek wyrazów
  • problemy z pisaniem ze słuchu (dziecko pisze tak, jak słyszy)
  • obserwowanie twarzy osoby mówiącej
  • rozkojarzenie, problemy z koncentracją uwagi, rozglądanie się po klasie w czasie, gdy inni wykonują polecenie nauczyciela
  • zdziwienie, gdy dziecko uświadamia sobie, że jest wywoływane po imieniu
  • opóźnione reagowanie lub brak odpowiedzi na zawołanie
  • trudności z rozumieniem poleceń wydawanych w hałasie np. na przerwie międzylekcyjnej
  • częste prośby o powtórzenie, dopytywanie się „co?”, trudności ze zrozumieniem pytania
  • częste nieprzygotowanie do lekcji z powodu niezapisania przez dziecko tematu pracy domowej
  • siadanie zbyt blisko telewizora lub manipulowanie ustawieniem głośności
  • siadanie blisko nauczyciela i obserwowanie z uwagą lub wręcz odwrotnie – zajmowanie się samym sobą w końcu sali
  • trudności z lokalizacją źródła dźwięku
  • głośne mówienie w cichym otoczeniu
  • gorsze wyniki w nauce
  • siedzenie w klasie w czasie przerwy, uciekanie przed hałasem
  • bóle głowy, które mogą być objawem wskazującym na obecność nadwrażliwości na dźwięki
  • słyszenie dźwięków, których nie słyszą inni (szumy, piski, gwizdy, dzwonienie)
  • niereagowanie na dzwonek oznajmujący przerwę
  • dysleksja, dysgrafia
  • zawroty głowy, zaburzenia równowagi.

Materiał zebrała:
Sylwia Krawczyk – pedagog

Literatura:
„Informator o słuchu” Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie

Post navigation