FONOHOLIZM

FONOHOLIZM-NADMIERNE I SZKODLIWE UŻYWANIE TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH I MEDIÓW CYFROWYCH.
Materiał opracowany na podstawie publikacji przesłanych do Poradni z FUNDACJI DBAM O MÓJ Z@SIĘG.
Trudno sobie wyobrazić współczesny świat bez telefonów komórkowych, smartfonów, tabletów, komputerów i internetu. Media cyfrowe i urządzenie mobilne są obecne w naszym codziennym życiu. Jeśli są wykorzystywane świadomie i odpowiedzialnie pomagają w pracy i edukacji, dostarczają informacji i rozrywki oraz służą komunikacji. Używane w niewłaściwy sposób mogą jednak stać się realnym zagrożeniem, zwłaszcza dla dzieci.
Symptomy nadużywania telefonu przez dorosłych i dzieci:
1. Nie rozstaję się z telefonem, biorę go ze sobą zawsze i wszędzie np. do toalety, na dwór, z psem na spacer, na bieganie, na spotkanie z przyjaciółmi.
2. Cały czas czekam, aż ktoś do mnie napisze, napisze, skomentuje wpis. Bardzo szybko odpisuję na wiadomości i komentuję wpisy innych osób.
3. Staram się mieć telefon zawsze w zasięgu ręki.
4. Bardzo często używam telefonu w ciągu dnia, robię selfie, jestem bardzo aktywny/a na różnych portalach społecznościowych.
5. Uchodzę w towarzystwie za osobę, która zawsze ma telefon ze sobą.
6. Kładę się z telefonem do łóżka. Korzystam z telefonu zanim pójdę spać i zaraz jak się obudzę. Sprawdzam wiadomości, email, informacje, przeglądam portale społecznościowe. Czasem budzę się w nocy i używam telefonu.
7. Nie wyobrażam sobie życia bez telefonu. Zawsze wracam do domu, gdy zapomnę go wziąć.
8. Czasem mam już dosyć telefonu, czasem bym go wyrzuciła/a, zostawił/a w domu. Czasem robię sobie własny detoks i świadomie, specjalnie nie używam telefonu.
9. Odczuwam niepokój, rozdrażnienie, kiedy nie mogę korzystać z telefonu komórkowego np. mam rozładowana baterię, nie mam zasięgu, ktoś nie pozwala mi z niego korzystać.
10. Nałogowo sięgam po telefon, ciągle go odblokowuję, sprawdzam, często nie wiem czemu to robię.

Nie zakazujmy dzieciom korzystania z mediów cyfrowych- nauczmy je, jak to robić odpowiedzialnie i bezpiecznie!
Warto ustalić z dzieckiem jasne zasady korzystania z urządzeń mobilnych oraz określić limit czasu używania ich np. 30-45 min.

Więcej informacji i konkretne sposoby codziennych rozwiązań oraz ZASADY BYCIA OFFLINE można znaleźć na stronie www.dbamomojzasieg.com

KILKA SŁÓW O RODZICIELSKIEJ INTERWENCJI.
W niektórych sytuacjach dziecko może próbować wymusić na rodzicu zgodę na wydłużenie czasu korzystania z nowych mediów lub w inny sposób łamać ustalone zasad. Jak poradzić sobie z taka sytuacją?

PO PIERWSZE: jasne zasady
Dziecko potrzebuje jasnych reguł dotyczących korzystania z nowych mediów. Ustalając zasady upewnij się, ze dziecko rozumie, w jaki sposób powinno się zachować. Przykładowe zasady: Zanim włączę komputer, tablet, smartfon lub TV zapytam o zgodę rodzica. Mogę korzystać z tych urządzeń w sumie nie dłużej niż godzinę dziennie w miejscu ogólnodostępnym w domu. Dziecko musi również wiedzieć, jakie konsekwencje wiążą się z nieprzestrzeganiem reguł. Uprzedź, kiedy i jakie wyciągniesz konsekwencje, np. Jeżeli nie będziesz przestrzegał/a zasad, kolejnego dnia nie będziesz korzystać z komputera.

PO DRUGIE: odwołaj się do zasad
Przypomnij dziecku, na co jesteście umówieni i jakie konsekwencje poniesie, jeśli nadal będzie naruszało zasady Powiedz np. Umówiliśmy się, że możesz oglądać bajki przez 30 min. dziennie. Jeżeli nie wyłączysz teraz TV, jutro nie obejrzysz bajki.

PO TRZECIE: opisz sytuację
Powiedz dziecku, co widzisz, np. Ustaliliśmy, że możesz grać przez 30 min. Ten czas już minął, a ty nadal grasz, co oznacza, ze łamiesz ustalone zasady.
PO CZWARTE: powiedz o swoich uczuciach
To, co czuje rodzic, ma duże znaczenie dla dziecka. Dlatego warto się do tego odwołać. Powiedz np. Złoszczę się, kiedy drugi raz proszę cię o wyłączenie komputera.

PO PIĄTE: powiedz o swoich oczekiwaniach
Poinformuj dziecko o tym, czego od niego oczekujesz. Powiedz np. Oczekuję, ze w tym momencie wyłączysz TV.

PO SZÓSTE: wyciągnij konsekwencje i nazwij uczucia dziecka
Gdy inne działania nie pomogły, wyciągnij konsekwencje. Powiedz np. Jutro nie będziesz mógł korzystać z komputera i tabletu.
Kiedy postawisz dziecku granicę, może zareagować na to różnymi emocjami, np. złością, rozżaleniem, zdenerwowaniem. Nazwij jego uczucia mówiąc np. Denerwujesz się, ze musisz wyłączyć komputer.

Materiał z publikacji przesłanej do naszej Poradni „Jak chronić dziecko przed NAŁOGOWYMI ZACHOWANIAMI? Poradnik dla rodziców”. Fundacji Poza Schematami Opracowanie Kinga Sochocka, Karoliną Van Laere.

Więcej materiałów i informacji na temat uzależnień behawioralnych znajduje się na portalu internetowym www.uzaleznieniabehawioralne.pl

Post navigation